woensdag 5 februari 2014

Ierse stamppotje voor St Patrick?

Ierse Stamppot

Soort gerecht: hoofdgerecht

Vorige week kwam ik een Ierse familie tegen in Wassenaar, het was een regenachtige dag en ik was even snel onderweg van mijn afspraak naar de auto het was oud Hollands weer dus het regende. In mijn oog hoek zag ik de familie gezellig onder een luifel zitten op een terras. Regenpakken aan en kopje koffie in de hand. Aan hun taal begreep ik meteen dat ze niet van hier waren en om een verder nat pak te voorkomen ging ik even bij hun onder die luifel schuilen. Ik raakte met hun in gesprek en het was verrassent hoe hun over het weer dachten dit valt wel mee zij zoonlief, we zijn op vakantie en ik heb al 4 dagen geen regenpak aan gehad. Na wat geklets over het weer kon ik het toch niet laten om over eten te beginnen. Zo melde de vrouw des Huizens dat de Ierse keuken niet heel uitgebreid is maar dat ze erg veel van traditionele gerechten houden die eenvoudig maar heerlijk van smaak zijn. Na een gesprek van ruim 30 minuten over van allerlei lekkers. Gaf ze me een recept met witte kool zoals haar moeder deze in de winter bijna wekelijks maakte.  Aan dit recept heb ik mijn eigen draai gegeven met deze ingrediënten.

Ingrediënten:    
300gr aardappelen           * 100 gr boter 
350gr kippendijen             * ½ dl melk
300gr witte kool                * Peper & zout
½ uitje
¼ prei
½ paprika

Bereidingstijd:  35 minuten voor verwarmde oven op 180c

Benodigdheden (keukengerei): snijplank, snijmes, middel grote pan, koekenpan, ovenschaal, pureestamper & spatel.

Bereidingswijze: 
Kook de aardappelen in de schil, snijd eventuele grote aardappels een keer door zodat ze gelijk gaar zijn. Doe ze in een pan met water zodat de aardappels net onderstaan. En kook ze helemaal gaar. Giet de aardappelen af en stamp samen met de boter en de melk tot een smeuïge puree. Breng het geheel op smaak mekt peper en zout. Gelijk met het koken van de aardappels bak je de kippendijen MAAR haal eerst het velletje van de kip en leg deze  op een bakplaat in de voor verwarmde oven en droog deze net als bacon, verwar iets boter in de koekenpan en bak de kip lekker bruin. Het vlees hoeft niet gaar te zijn als het kleur heeft plaats je de kip in een ovenschaal in de oven. Tijdens het koken van de aardappel snijd je de kool in smalle reepjes, snipper je het uitje, snij de prei in ringetjes en de paprika in reepjes. Verhit in een koekenpan iets boter en bak hierin de groentes eerst de ui, voeg hierbij de prei en de witte kool en daarna de paprika. Meng de groente door de gepureerde aardappel en schep het vervolgens op het bord verdeel de kippendijen over de borden en leg er een lekker knapperig stuk kippenvelletje bij/op. En klaar is de Ierse stamppot en als je goed kijk zie je de Ierse vlag. Het groen van de prei wit van de aardappelen en ui en oranje van de paprika. Eetsmakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten