maandag 17 februari 2014

Een Zweeds momentje

Aangekomen op onze bestemming voor een culinaire winter ervaring in Jämtland.  Buiten licht de sneeuw een meter hoog en momenteel is het -8c. Na het maken van een iglo is het nu tijd om de Zweedse keuken eens iets meer te doorgronden. Voor mij licht een "Kokboken" kookboek met veel traditonele gerechten maar ook het wel en wee van inleggen, vis schoonmaken, verschillende snijtechnieken en waar zit welk deel van een Lam, Varken enz. Het is net of ik weer in de schoolbanken zit. Mijn zoon schuift aan en begint een charmes offensief voor het avondeten. Hij betrekt zijn grote zus erbij en de keuze is op echt kindergerecht gevallen op de Falukorv lekker met aardappelpuree met ui en bieslook en een groete schotel. Dus we gaan inkopen doen op naar de winkel... Onderweg zijn we nog even gespot bij een Löppis een soort garage verkoop. Kijken of er nog iets naar mijn gading bij zit. En ja hoor twee oude pannen om boven een open vuur te bakken. Na onze inkopen gedaan te hebben terug naar ons huisje. Om de falukorv te maken. In de landelijke krant kwam ik deze advertentie tegen (zie foto). Hier laten ze zien waar de traditie van deze korv ontstaat is. Maar nu de keuken in en koken maar... Ondertussen maken we ook al het vlees voor morgen klaar. Een mooi stuk Eland welke we rond de 7uur laten garen bij zo'n 70c en dan in een marinade van allelei heerlijk heden. Daar over morgen meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten