vrijdag 31 januari 2014

Vanavond een gehaktbal naar grootmoeders recept

Grootmoeders gehaktballen

Soort gerecht: vleesgerecht 
Gehaktballen; ze zijn er in duizend soorten en maten maar hoe maak je eigenlijk een lekkere gehaktbal zonder zakjes en andere kant en klaar toevoegingen. Mijn oma weet het dat soort dingen dus zoals zo vaak kom ik voor een originele recepten bij haar uit. Zo had mijn oma (grootmoeder) een recept voor het maken van gehaktballen, mijn vader nam dit recept over en verkocht deze gehaktballen in zijn café restaurant. Ik wil niet pochen maar diverse vertegenwoordigers en vrachtwagenchauffeurs reden er kilometers voor om. Na kort overleg met mijn vader mag ik dit familie recept met jullie delen. Eet smakelijk.

Ingrediënten:   
1 ei      
250gr rundergehakt.    
2 takjes peterselie   
1 tomaat    
1teentje knoflook
Klontje boter
¼ dl melk
1 beschuit
Mespuntje nootmuskaat
Mespuntje gemalen kruidnagel
Peper & zout

Bereidingstijd:    30 minuten 

Benodigdheden (keukengerei): snijplank, snijmes, knoflookpers, koekenpan met deksel & 2 mengkomen.

Bereidingswijze: 
Klop in een mengkom het ei los en voeg dan de melk toe. Klop dit tot één geheel. Verkruimel de beschuitjes en roer hier het mespuntje nootmuskaat & kruidnagel door en eventueel naar smaak peper en zout toevoegen. Snijd de tomaat in kleine blokjes en verwijder de zaadlijstjes. Hak de peterselie lekker fijn. Pers de knoflook uit en meng al deze ingrediënten met elkaar. Kneed nu het eimengsel door het gehakt gevolgd door het tomaatmengsel en het beschuitmengsel. Goed kneden. Vorm als alles goed is vermengd met elkaar, met natte handen 4 grote ballen. Verhit in een koekenpan de boter, als het  schuim begint weg te trekken kun je de gehaktballen in de pan leggen en op een hoog vuur aan alle kanten mooi bruin bakken. Het omrollen van de ballen kun je het beste met twee spatels doen. Als de ballen egaal bruin zijn draai dan het vuur laag en doe een scheut water in de pan (pas op voor spatten). Leg nu een deksel op de pan en laat de ballen ongeveer 20 minuten zachtjes pruttelen. Vergeet niet de gehaktballen af en toe te keren.

Serveertip:
Voor een verrassende jus kun je de zaadlijstjes van de tomaat door de jus roeren en tijdens het garen van de ballen mee laten pruttelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten