zaterdag 3 augustus 2013

Vervulde varkenszijde

We kennen allemaal de speklapjes lekker krokant gebakken eventueel vooraf gemarineerd.  Maar al die losse plakjes komen ergens vandaan en wel van de zij van het varken. En juist die hele zijde is waar ik vandaag mee ga werken. Als eeste maak ik lichte snedes in het zwoerd gedeelte dit om krom trekken te voorkomen. Nu snij ik het vlees gedeelte over de lengte half in zo dat je je vlees oppervlakte een keer vergroot. LET OP laat het opengesneden deel wel aan elkaar zitten. Nu kun je het vlees gedeelte insmeren met een kruidenmengsel of met groentesmengsel (maak het niet te dik). Ik heb voor een Bretonse vulling gekozen met zeekraal een beetje mosterd, een paar teentjes knoflook & grof gehakte peterselie.  Dit goed verdeeld over het vlees oppervlakte. Rol de zijde nu op begin aan het open gesnede gedeelte zonder de zwoerd. Rol hem strak op bind deze rol met keukentouw vast en draai dit om de rol die ontstaan is. Leg de rol met de openzijde naar beneden in een braadslee en doe deze in een voor verwarmde oven van 180c laat het geheel 2 tot 3 uur gaar bakken in zijn eigen vet. Temperatuur het vlees met een vlees thermometer als het vlees meer dan 75c is dan is het vlees gaar en kun je de rol aansnijden. Ook kun je de rol af laten koelen en hem op de machine in dun snijden voor bij een salade of bij een aperitief als snack of heerlijk op brood. Ik serveer ze vanavond koud bij een lekkere blad salade.  Smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten